دوره ۴۲ - شماره ۲ (تابستان ۶-۱۴۰۰ - شماره پیاپی : ۹۳) - در حال انتشار ...                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- پژوهشگر دکتری تخصصی، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران ، Ar.chi.mostafavi@gmail.com
2- دانشیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
چکیده:   (46 مشاهده)

بنابر نظر برخی از محققین، هنر قاجار از یک طرف تحت تأثیر غرب و از طرف دیگر در امتداد هنر گذشته ایران دانسته می‌شود. با بررسی آثار به‌ جامانده می‌توان رد این تأثیر‌پذیری را در دیوار‌نگاره‌های قاجاری نیز مشاهده کرد. در فرآیند خلق یک دیوارنگاره، هنرمند می‌کوشد با انتخاب صحیح مضمون طرح، کاربری فضا، محل دیوار و سایر ویژگی‌ها بتواند پیوندی پایدار بین عناصر کالبدی، طرح و محیط پیرامون ایجاد و به خلق فضایی یکپارچه دست زند. در دوره‌ای از حکومت قاجار، برخی بناها از نقاش‌های دیواری دارای مضامین طبیعت‌گرا برای تزئین کالبد خود بهره برده‌اند. نظر به حضور عناصر تجسمی سبک ناتورالیسم در دیوارنگاره‌های عمارت سید‌جوادی، اینگونه به‌نظر می‌رسد که خلق این آثار تحت‌ تأثیر این سبک صورت گرفته است. با توجه به این موضوع و با هدف کشف این ارتباط، پژوهش حاضر ضمن شرح بنیاد و ویژگی‌های مکتب ناتورالیسم، به بررسی عناصر تجسمی مشترک و مفاهیم موجود در دیوارنگاره‌های این بنا و نقاشی‌های سبک ناتورالیسم پرداخته است. به‌عنوان نتیجه، ساختار و مؤلفه‌های تجسمی این آثار کاملا منطبق بر الگوهای سبک ناتورالیسم هستند. با توجه به اینکه نگاره‌های مذکور به‌ صورت سفارشی و با نظر کارفرمای عضو طبقه حاکم بر دیوار نقش بسته‌اند، اینگونه به‌نظر می‌رسد که مالکین این بنا نیز تحت‌ تأثیر روح حاکم بر جامعه به‌ شکل تقلیدی و بی‌کم‌ و‌ کاست و بدون درنظر گرفتن مفاهیم مستتر در این ساختار، (اصطلاحا به‌صورت کارت‌ پستالی) نظر به برخی جریانات مرسوم در غرب از جمله ناتورالیسم داشته‌‌اند.

     

✅ بنابر نظر برخی از محققین، هنر قاجار از یک طرف تحت ‌تأثیر غرب و از طرف دیگر در امتداد هنر گذشته ایران دانسته می‌شود. با بررسی آثار به‌ جامانده می‌توان رد این تأثیر‌پذیری را در دیوار‌نگاره‌های قاجاری نیز مشاهده کرد.


نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: تزئینات و کتیبه‌های معماری
دریافت: 1400/4/12 | پذیرش: 1400/5/29

فهرست منابع
1. Afzaltousi, E, Selahi, G, Selahi, L. (2014). Investigating tiles with qajar women motifs in houses of Shiraz. Woman in Culture and Art (Women's Research), 5(4), 577-594. [in Persian]
2. Afzaltousi, E, Selahi, G, Selahi, L. (2017). Tileworks of Houses of Shiraz in the Qajar Era: a mythological study. Mytho-mystic Literature Journal (Persian Language and Literature Journal), 13(48), 13-37. [in Persian]
3. Afzaltousi, E, Selahi, G. (2017). Iconography of Prophet Muhammad (PBUH) in theTileworksof the Houses in Shiraz. NEGAREH, 12(41), 5-15. [in Persian]
4. Alizadeh, S. (2012). Survey on ways of painting development in the first part of Qajar period. Negareh, 7(22), 73-84. [in Persian]
5. Ansari, H, Heydari, E. (2018). Reflection on Evolution Effects of Culture and Society of Iran in Mid-Qajar Epoch on the Wall Painting (to Witness the Wall Paintings of Sarim al-Dawla mansion in kermanshah). Honar-ha-ye-Tajassomi (Honar-ha-ye-Ziba ), 23(1): 17-28. [in Persian]
6. Azami, z, Amirian, F, Sohangir, S. (2016). Analytical study of decorations taken from western architecture in the garden - Masoudiyeh mansion. The Second Annual Conference on Architectural, Urban Planning and Urban Management Research, Tehran. [in Persian]
7. Baghsheikhi, M, Sheikhzadeh Bidgoli, M. (2017). Analysis of the themes of Takia Abbasabad wall paintings in Kashan. Iranian Handicraft Arts, (1): 14. [in Persian] [DOI:10.18052/www.scipress.com/ILSHS.70.14]
8. Baharloo, A, Fahimifar A. (2017). Aesthetic Elements in Qajar Popular Wall Paintings of the Prophet's Mi'raj (In Comparison with Those in Prints, Images of Lithography and Miniature). CFL, 5 (13) :75-110. [in Persian]
9. Williams, Leader, B. (1904). Evening on the Thames in Wargrave. Rehs Galleries: Rehs Galleries Inc.
10. Chakaad. (2020). Masoudieh Mansion of Tehran. Retrieved on 2020/09/29 from: http://chakaad.com/must-see-places. [in Persian]
11. Constable, J. (19th Century). Constable Country. Painterest: Sock Gallery.
12. Ebrahimi Naghani, H. (2007). The manifestation of human form in Qajar period painting. Golestan E Honar, 9(3): 82-88. [in Persian]
13. Ebrahimzadeh, V, Soheili, J. (2020). Comparative Study of Lyrical and Romantic Literature Poetry of Iran Existing in Tile Paintings of Qajar Era (Case Study: Tile Paintings of Mohsen Moghadam's House), Journal of Jelve-y Honar, 12(2), 7-18. [in Persian]
14. Esmaeilzadeh, K, Shad Ghazvini, P. (2018). The Genre of Landscape and Building-Painting (The Artistic) and the Discourse of Nationalism (The Political), during the Late Qajar and Early Pahlavi Periods an Analysis Based on "Mediation" and "Totality" in Methodology of Georg Lukács. Kimia-Ye-Honar, 7(28), 57-77. [in Persian]
15. Floor, W. (2016). Mural painting in the Qajar period. Tehran: Peykareh. [in Persian]
16. Hobbema, Meindert (1662). The Travelers. Encyclopædia Britannica: Encyclopædia Britannica.
17. HonarOnline. (2016). Masoudiyah Mansion; From Colonel Liakhov's attack to the first Iranian museum. Retrieved from: http://www.honaronline.ir/fa/tiny/news-78015.
18. Hosseinabadi, Z, Mohammadpour, M. (2016). A Study of Coffeehouse Paintings Containing Religious Themes on Public Opinions. Journal of Jelve-y Honar, 8(2), 69-78. [in Persian]
19. Hosseinian, H , Soheili, J. Eslami, S, (2021). Studying the Effect of the Political-Social Development in Qajar Era on Murals of the House of Imam Jom'a in Tehran. Journal of Jelve-y Honar, 12(3), 7-24. [in Persian]
20. Jafari, P. (2008). Iranian Painting from the Timurid Period to the End of the Qajar: A Look at the Foundations of Iranian Painting Modernity. Book of the Month of Art, 126(1), 60-71. [in Persian]
21. Jalali Jafari, B. (2004). Qajar painting: Aesthetic critique. Tehran: Kavosh ghalam. [in Persian]
22. JamehBozorg, Z. (2016). Architecture and painting in aristocratic houses of Qajar period. The third scientific congress of new horizons in the field of civil engineering, architecture, culture and urban management of Iran, Tehran. [in Persian]
23. Kafshchian Moghadam, A. (2005). A Study of Murals Features. Honar-ha-ye-Ziba، (20), 67-78.
24. Lari, M, Yazdi, Y. Photography and Painting Relationship in 19th century in Iran.
25. Lohrasbi, F. (2012). A study of naturalism in the paintings of the first Qajar period. Msc. Thesis, IAUCTB. Retrieved from https://ganj.irandoc.ac.ir
26. Madhoushian Nejad, M, Haddadian, M A, Razani, M. (2018). A Comparative Study of Mural Paintings in the Main Halls of Qavam-ol-Dowlah House in Tehran and Houses of Hariri in Tabriz-IRAN. JIC, 2(1), 36-51.
27. Mahdinejad, J, Bashtani, P.S. (2015). The Process of Determining the Use of Masoudieh Historical Complex in Tehran Based on The Revitalization Principles of Cultural-Historical Complexes. Maremat-E Asar & Baft-Haye Tarikhi-Farhangi, 5(9), 87-102. [in Persian]
28. Masoudieh Palace (2015). Wikimedia Commons. Retrieved From: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Masoudieh_Palace_(76).jpg
29. Moghbeli M, Golchin SH. (2014). Explaining the roots of modernist painting in Iran (1320-1345 AH). Chideman, 3(6), 14. [in Persian]
30. Monzavi, H. (2014). Analysis of the image of an angel and its representation in Qajar period murals. Msc. Thesis, University of Elm o Farhang e Tehran, Tehran.
31. Norouzi, N, Dadvar, A. (2018). Comparative Aesthetics of Religious Murals (Karbala Event) in Imamzadeh of Zeyd and Tekyeh of Moaven al-Molk in Interaction with Ta'ziyeh. Negareh, 13(48), 86-103. [in Persian]
32. Panjehbashi, E. (2017). A Comparative Study of Two Women in Qajar Painting Using Semiotic Approach. Woman in Culture and Art (Women's Research), 8(4), 453-472. [in Persian]
33. Radfar, A, Hassanzadeh, A. (2004). Criticism and study on the distinctions and similarity of applied principles of Realism and Naturalism schools. LIRE, 1(3), 29-44.
34. Ramezan Jamaat, M, Neyestani, J. (2011). The Manifestations of Modernity and Tradition in the Entrance Spaces of Houses in Tehran in Qajar Era. Honar - ha - ye - Ziba Memari - va - Shahrsazi, 2(44), 65. [in Persian]
35. Sanieepor, H, Farhad, SH, Mirzaali, M. (2017). Analysis of traditional architecture in building the capital of Qajar period Mofakhem. Honar - ha - ye - Ziba Memari - va - Shahrsazi, 22(2), 75-86. [in Persian]
36. Servat, M. (2007). School of Naturalism. Journal of Humanities (Shahid Beheshti University): 54. [in Persian]
37. Seyyed Khoshk Bijari, S.S. (2020). Concept of nature in literary schools of classicism, romanticism, naturalism and symbolism and its reflection in modern Persian poetry, BAHAR-E-ADAB, 13(49), 229-247. [in Persian]
38. Shad Ghazvini, P. (2010). The place of murals in art education - Educational critique of murals from design to restoration. Ketab-e Mah-e Honar, 150(1), 88-93. [in Persian]
39. Shafizadeh, P, Rajabi, MA. (2008). Qajar (official) court paintings, showing the glory of the image. Negareh, (6). [in Persian]
40. Shariatmadari, E. (2018). Masoudiyeh and the historical inscriptions of the building in the collection and documents. Retrieved from: http://chakaad.com/must-see-places
41. Shekoohian, Gh.A, Shirazi, A.A. (2010). Surveying and Classifying the Subjects of the Murals in Shiraz Eram Garden in Qajar Period. Negareh, 5(16), 27-41. [in Persian]
42. Shirazi, M, Dadvar, A, Kateb F, Hoseini M. (2015). A Study of an Illustrated Manuscript of the "Nameh-ye Khosravan" and Its Reflection in the Qajar Visual Arts. Negareh Journal, 10(33), 67-81. [in Persian]
43. Shirazi, M, Mousavilar, A. (2017). Retrieval of Identity layers in Qajar Era (case study: ceramics). Negareh, 12(41), 17-29. [in Persian]
44. Taghipour, SH, Alebrahim Dehkordi, S. (2016). Comparison and Analysis of Zand and Qajar Iranian Painting with Shah Zeydholyshrine Murals. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC, Special Edition: 3369-3372.
45. Yousefian, M. (2010). Qajar painting from the point of view of semiotics (iconography). Msc. Thesis, Isfahan university of art: Isfahan.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.