دوره 40، شماره 2 - ( تابستان 1398 )                   جلد 40 شماره 2 صفحات 1-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pahlavan L, Feizi S. Dominant Elements in the Decoration of the Altars of Ilkhani Era. Athar. 2019; 40 (2) :1-18
URL: http://athar.richt.ir/article-2-53-fa.html
پهلوان لاچین، فیضی سعیده. عناصر غالب در تزئینات محراب‌های دوره ایلخانی. فصلنامه علمی اثر. 1398; 40 (2) :1-18

URL: http://athar.richt.ir/article-2-53-fa.html


1- استادیار، گروه معماری، واحد آذرشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آذرشهر، ایران ، lachin.pahlavani@gmail.com
2- استادیار، گروه معماری و شهرسازی، واحد آذرشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آذرشهر، ایران
چکیده:   (1074 مشاهده)
معماری دورۀ ایلخانی به‌لحاظ تزیینات بصری، یکی از دوره‌های شاخص معماری ایران است. فضاسازی و تزیینات بخش محراب جزو مهم‌ترین بخش‌های تزییناتی معماری عهد ایلخانی است. طرح‌های گرافیکی و استخراج الگوهای به‌کاررفته در نقوش برای دستیابی به‌شکل و محتوای کتیبه‌ها و نقوش، به‌وضوح باعث بروز خصوصیات تزئینی بناها می‌شود و امکان قیاس آن را با تزئینات بناهای هم عنصر خود میسر می‌سازد. از سوی دیگر با زنده‌سازی نقوش و کتیبه‌ها می‌توان با الگو قرار دادن این میراث ارزشمند در یک ایدۀ مدرن، آثاری با ارزش‌های سنتی- ملی خلق کرد. این یکی از بهترین منابع برای کاربرد معماری و تزئینات امروزی یعنی تعمق در هنر دوران گذشته است. هدف پژوهش آشنایی محققین قلمروهای مرتبط با تزیینات محراب‌های عهد ایلخانی در ایران است. روش پژوهش حاضر، مبتنی بر شیوه توصیفی- تحلیلی و ابزار مورداستفاده مبتنی بر تحقیقات کتابخانه‌ای است. یافته‌های پژوهش تدوین عملیاتی مراحل آشنایی اولیه با مبحث تزیینات محراب‌های عهد ایلخانی ایران و شیوه‌های متدولوژیک روش تحقیق مرتبط با بحث است. نتایج نهایی تحقیق با‌توجه به‌بررسی غلبه تزیینات از این قرار است، بیشترین غلبه تزیینات به‌نقوش‌گیاهی در 8 محراب مسجد و نقوش‌هندسی در 3 محراب مسجد است و خط نوشته‌ها به‌نسبت کمتر از سایر تزیینات مورداستفاده قرارگرفته است. طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود 64% غلبه خط کوفی در کتیبه‌ها به‌چشم می‌خورد و 36% غلبه خطوط مربوط به خط ثلث است. رنگ زمینه با‌توجه به مصالح مصرفی گچ در این دوره در اکثر محراب‌ها رنگ، کرم نخودی و اخرایی دارد. رنگ زمینه، تلفیقی از رنگ‌های کرم، نخودی، اخرایی، لاجوردی و سبز و فیروزه‌ای و قهوه‌ای است.
متن کامل [PDF 1569 kb]   (446 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: معماری
دریافت: 1398/11/20 | پذیرش: 1399/4/11 | انتشار: 1399/6/10

فهرست منابع
1. Ardalan, N., Bakhtiyar, L. (2001). Sense of unity. Tehran: Khak publication (in Persian).
2. Atasoy, N., Afif Babnassi, M.R. (1990). The Art of Islam. England: UNESCO (text), Flammarion (Publication).
3. Azarnoush, M. (2007). History & uses of stucco & plasters in ancient world. England: Oxford University Press.
4. Burckhardt, T. (2011). Sacred Art: Pranciples and Methods, translated by Jalal Sattari. Tehran: Sourush (in Persian).
5. Burckhardt, T. (1986). Islamic Art, Language and Expression, translated by Masoud Rajbina. Tehran: Sourush (in Persian).
6. Eliade, M. (1987). Encyclopedia of Religion (V.6). New York: Macmillan Publishing.
7. Ghorbanzadeh, M. (2007). Mehrabnameh. Tehran: Ilkhanid research center (in Persian).
8. Halimi, M., Baghsorkhi, A. (2009). The relationship between drawing and handwriting in Pire- Bakran inscription composition, Research Journal of Negareh, 4(11), 5-18.
9. Javadi, A. (1984). Iranian Architecture. Tehran: Mojarad.
10. Kiyani, M. (1998). Iran Architecture History in Islamic Period. 2nd edition. Tehran: SAMT (in Persian)
11. Kiani Mohammad Yousef, Ansari Houshang (1997) Decorations related to Iranian architecture of the Islamic period, Cultural Heritage Organization, Tehran
12. Kunel, E. (1966). Islamic Art and Architecture. Translated By: Katherine Watson, G. Bell and Sons LTD. London: Cornell Univ Press.
13. Montakhab, S. (2004). Traditional Iranian Arts, The light of wisdom (Vol. 2) First Edition. Tehran:
14. Najib Ogulolu (1991). Geometry and decoration in Islamic architecture. translated by Mehrdad Ghayumi. Tehran: Rozaneh.
15. Noghrekar, A. (2010). Theory of architecture. Tehran: Payam-e Noor University, (in Persian).
16. Pashayikamali, F. & Kahnamui, N. )2000(. Islam and mosque architecture. Second conference of mosque architect future horizone future (pp. 107-117).
17. Pope, A. (2007). Iranian architecture. translated by gholam hosein sadri afshar. Tehran: akhtaran.
18. Pope, A. (2008). Excursy Iranian Array. Translated by Zahra Basti. Tehran: Elmi Farhangi. (in Persian)
19. Othman, R., Zainal-Abidin, Z.J. (2011). The Importance of Islamic Art in Mosque Interior. The 2nd International Building Control Conference (105-109). [DOI:10.1016/j.proeng.2011.11.144]
20. Salehi Kakhki, A. Azizpour, Sh. (2012). Contemplation on the Inscriptions and Motifs of Zavareh Jameh Mosque. Quarterly of Archeology, 2(2), 97- 120.(in Persian)
21. Shams, Sadegh. (2009). Iranian Architecture Tradity Dictionary. Tehran: Elmo Danesh Noavaran. (in Persian)
22. Sajjadi, A. (1996). Trend of altar change Iran Islamic architecture, since beginning till attack of Mongol. Master Thesis. Faculty of Humanities. Tarbiat Modares University. (Persian).
23. Shekofteh, A. (2012). Visual Characteristics of Ilkhanid Period Plastering Ornamentations. Research Journal of Negareh, 1(2), 79- 98.
24. Tavakkoli, S., Javadzade, M. (2000). Gloryof simplicity. Second conference of mosque architect future horizone future (pp. 175).
25. Willber, D. (1987). Iranian Islamic Architecture in Ilkhanid Period. translated by Abdullah Faryar, 2nd edition. Tehran: cultural and acdmeic center. (in Persian).
26. Zomorshidi, h. (1995). Mousqe in Iranian Architecture. Tehran: Keyhan. (in Persian)

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.