دوره 44، شماره 1 - ( بهار 1402 )                   جلد 44 شماره 1 صفحات 143-128 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

MontazerZohouri M, Sedighian H, Mohamadi S S. Analytical Research on Gambron Pottery. Athar 2023; 44 (1) :128-143
URL: http://athar.richt.ir/article-2-1437-fa.html
منتظر ظهوری مجید، صدیقیان حسین، محمدی سیده سارا. پژوهشی تحلیلی بر سفالینه‌های موسوم به گمبرون. فصلنامه علمی اثر. 1402; 44 (1) :128-143

URL: http://athar.richt.ir/article-2-1437-fa.html


1- استادیار، گروه باستان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، majidzohouri@ut.ac.ir
2- استادیار، گروه باستان‌ شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران
3- دکتری باستان ‬شناسی، کارشناس پژوهشکده بناها و بافت‌های تاریخی فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران
چکیده:   (797 مشاهده)

در طول دورۀ صفویه، در کنار سایر پیشرفت‌های هنری مانند فلزکاری، تولید انواع سفال نیز رونق فراوانی داشت. در این عصر سفالینه‌های متنوعی تولید می‌شد که نه‌تنها بخش مهمی از نیازهای داخلی را تأمین می‌کرد، بلکه گاهی به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شد. در این میان سفال موسوم به گمبرون یکی از نمونه‌های شاخص سفالگری اواخر این دوره محسوب می‌شد. امروزه نمونه‌های متعددی از این گونۀ سفالین زینتبخش موزه‌های مختلف داخل و خارج از کشور بوده که در برخی کتب و مقالات اشارات مختصری به آن شده است، اما عملاً می‌توان این گونۀ سفالین را یکی از گونه‌های کمتر شناختهشدۀ سفالی دوران اسلامی به حساب آورد؛ چراکه تاکنون نهتنها شواهد تولید آن در کاوش‌های باستانشناسی به دست نیامده، بلکه کمتر محوطۀ باستانی در ایران نیز شناسایی شده که در کاوش‌های آن نمونه‌هایی از این ظروف سفالی به دست آمده باشد. با توجه به این موارد ضرورت داشت که در یک پژوهش مستقل دیگر به این گونۀ سفالین پرداخته شود و مستندات بیشتری درمورد آن ارائه گردد. نتایج این پژوهش نشان داد که سفال گمبرون از اواخر قرن یازدهم هجری به بعد در ایران شناخته شده و با وجود اهمیت صادراتی، در بین مردم ایران هم تا حدودی کاربرد داشته است. احتمالاً این سفال در مراکزی چون قم، نائین، اصفهان و کرمان تولید می‌شده و فرم و تزئینات آن نیز تا حد زیادی مشابه نمونه‌های صفوی و برخی سفالینه‌های چینی بوده است.

متن کامل [PDF 1833 kb]   (127 دریافت)    

✅ نتایج این پژوهش نشان داد که سفال گمبرون از اواخر قرن یازدهم هجری به بعد در ایران شناخته شده و با وجود اهمیت صادراتی، در بین مردم ایران هم تا حدودی کاربرد داشته است. احتمالاً این سفال در مراکزی چون قم، نائین، اصفهان و کرمان تولید می‌شده و فرم و تزئینات آن نیز تا حد زیادی مشابه نمونه‌های صفوی و برخی سفالینه‌های چینی بوده است.


نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: باستان شناسی و تاریخ هنر
دریافت: 1402/1/30 | پذیرش: 1402/3/8 | انتشار: 1402/4/24

فهرست منابع
1. Akbari, A., & Taheri, A. S. (2014). A Comparative Study of Safavid Pottery in Kerman and Mashhad and the Influence of Chinese art on them. Negareh Journal, 9(29), 75-86.
2. Amir Hajlo, S., & Siddigian, H. (2019). Archaeological study of the pottery of the Islamic era in the area of the stone castle of the old city of Sirjan. Archaeological researches of Iran, (25), 155-180.
3. Chardin, J. (1993). Chardin's travelogue (Y. I, Trans.; Vol. 5). Publications of Tos.
4. Crowe, Y. (2007). The Safavid potter at the crossroad of styles. In Iran and the World in the Safavid Age (pp. 1-10).
5. Demand, M. E. (2004). Guide to Islamic Industries (F. A, Trans.). Scientific and Cultural Publications.
6. Eghtari, A. (1969). The remains of the ancient cities of the coasts and islands of the Persian Gulf and the Sea of Oman. Association of National Artifacts.
7. Fehervari, G. (1973). Islamic pottery: A comprehensive study based on the Barlow Collection. Faber & Faber limited.
8. Fehervari, G. (2000). Ceramics of The Islamic World: In the Taregh Rajab museum. Tauris & Catd.
9. Freyeh, R. W. (1995). Arts of Iran (M. P, Trans.). Rosen Farzan Publishing.
10. Golombek, L., & et al. (2001). Safavid potters' marks and question provenance. Iran, (39), 207- 236. [DOI:10.2307/4300605]
11. Grube, E. (2005). Islamic Pottery, Volume 7 of Khalili's Islamic Art Collection (H. F, Trans.). Karang Publishing.
12. Hobson, R. L. (1932). Guide to the Islamic pottery of the Near East. British Museum.
13. Hosseini, H. (2010). Comparison of the influence of Chinese pottery art on Timurid and Safavid Iran. Fine Arts Magazine, (41), 71-82.
14. Hosseini, M., & Alipour, M. (2013). The influence of Safavid painting on the pottery of the same period. Journal of art research, 4(7), 87-99.
15. http://jameelcentre.ashmolean.org/collection/8. (2023). [http://jameelcentre.ashmolean.org/collection/8]
16. https://asia.si.edu/collections-area/islamic/. (2023). [https://asia.si.edu/collections-area/islamic/]
17. https://asianart.org/. (2023). [https://asianart.org/]
18. https://www.birminghammuseums.org.uk/birmingham-museum-and-art-gallery. (2023). [https://www.birminghammuseums.org.uk/birmingham-museum-and-art-gallery]
19. https://www.britishmuseum.org/collection/search?keyword=iran. (2023). [https://www.britishmuseum.org/collection/search?keyword=iran]
20. https://www.brooklynmuseum.org/. (2023). [https://www.brooklynmuseum.org/]
21. https://www.louvre.fr/en. (2023). [https://www.louvre.fr/en]
22. https://www.metmuseum.org/art/the-collection. (2023). [https://www.metmuseum.org/art/the-collection]
23. https://www.rom.on.ca/en. (2023). [https://www.rom.on.ca/en]
24. https://www.vam.ac.uk/collections?type=featured. (2023). [https://www.vam.ac.uk/collections?type=featured]
25. Kambakhshfard, S. (2001). Pottery and pottery in Iran from the beginning of the Neolithic to the modern era. Nash Ghoqnos.
26. Kenby, S. (2006). Safavid art and architecture (M. M, Trans.).
27. Lally, J. J. (2013). Song dynasty ceramics. Co oriental art.
28. Lane, A. (1957). Later Islamic pottery: Persia, Syria, Egypt & Turkey. Faber & Faber.
29. Mason, R., & Golombek, L. (2003). The petrography of Iranian ceramics. Journal of archaeological science, (30), 251 - 261. [DOI:10.1006/jasc.2002.0712]
30. Mohammadi Qasrian, S., & Zarei, M. I. (2016-17). Review and study of the works of the Islamic era of Khorbas area in Qeshm Island. Persian Gulf Studies Quarterly, 3(8), 105-196.
31. Mohammadifar, Y., & Belmaki, B. (2008). The art of pottery in the Safavid period, a study of techniques and artistic themes. Journal of Fine Arts, (35), 102-193.
32. Olearius, A. (1984). The travelogue of Adam Olearius (B. A, Trans.). Ebtekar Publishing and Cultural Organization.
33. Pope, A. U., & Ackerman, P. (1969). A survey of Persian Art: From prehistoric times to the present. Manafzadeh group.
34. Priestman, S. M. N. (2005). Settlement & ceramics in Southern Iran: An analysis of the Sasanian & Islamic periods in the Williamson Collection University of Durham.
35. Rezaei, M., & Mohammadi, M. (2019). Historical and archaeological study of Andajin Hamadan Islamic site. Journal of Archaeological Studies, 12(1), 159-139.
36. Rouhani, H., & et al. (2021). Typology of multi-colored pottery paintings of Kerman in the Safavid era. Journal of Fine Arts - Visual Arts, 26(4), 57-47.
37. Shadlo, S., & Chitsazian, A. (2010). Research on Gambron pottery. Negre, (20), 45-57.
38. Shrahi, I. (2011). The report of the third season of the archaeological exploration of Zolfabad Farahan, Archives of the General Directorate of Cultural Heritage.
39. Soud Avar, A. (2001). Art of Iran (M. S. N, Trans.). Karang Publishing.
40. Soustiel, J. (1985). La Ceramique Islamique, Freibourg. Office Du Livre.
41. Watson, O. (1985). Persian Lusterware. Faber & Faber.
42. Watson, O. (2004). Ceramic from Islamic Lands. Thames & Hudson.
43. Wolff, H. E. (1993). Ancient handicrafts of Iran (E. S, Trans.). Islamic Revolution Publishing House.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.